2011/10/18

Whoopie Pie

Whoopie Pies är det senaste i USA tydligen, hetare än cupcakes.
Det kan jag förstå, för dom är himmelskt goda. Och roliga att baka, man kan variera dom i oändlighet.
Här har jag bakat choklad whoopie, med en vitchokladsmörkräm mellan. Slurp.
Jag behövde testa smörkrämen inför ett kommande kalas och en hel massa cupcakes, mer om dessa senare i veckan. Och vad är godare än choklad x 2.


Receptet ger 40 kakor (20 dubbla)

100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
1 1/2 dl mjölk

Gör så här:

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat
(OBS: Vispar du för mycket kan smeten lätt bli för rinnig och whoopisarna platta).
Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt. Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.
Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 8 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna. De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.

Recept från Sockerrus



Smörkräm vitchoklad

100g vit choklad
100g smör
120g florsocker
Ev essenser efter smak

Ta fram smöret i god tid innan så den är rumsvarm.
Vispa smör och florsocker och essensen länge och kraftigt så den blir vit och fluffig. Det tar en stund.
Smält chokladen över vattenbad. Häll i lite i taget i smörblandningen under kraftig vispning. Vispa tills allt är tillsatt. Klart.
 

Lycka till!


1 kommentar:

petra sa...

Ser smaskens ut, ta med hit! ;-)